Astăzi vom face o mică paralelă între gândirea divergentă şi abilitatea de a empatiza cu imaginaţia celor din jurul nostru.

Gândirea divergentă este abilitatea de vedea multiple răspunsuri la o problemă stabilită. Ea este considerată ca fiind ingredientul principal care stă la baza procesului creativ şi implicit al creativitaţii.

Cum putem să vedem rezultatele directe ale gândirii divergente?

Folosind testul cu punctul.

Desenăm un punct pe o foaie de hârtie şi încercăm să vedem câte răspunsuri putem să generăm la întrebarea: Ce vedem aici? (notează-ţi răspunsurile undeva)

big-black-dot

La prima vedere răspunsul cel mai direct, fără să gândim prea mult, pe care îl vom genera este UN PUNCT. Întradevăr, o gândire convergentă, care generează cea mai uşoară soluţie logică şi vizibilă va câştiga. Însă, gândirea divergentă are mai multe de spus.

Ţie ce îţi spune? Câte răspunsuri ai generat la testul cu punctul?

Dacă observi că nu poţi genera foarte multe răspunsuri, atunci pune-te în pielea unui copil, empatizează cu el şi încearcă să gândeşti precum ar gândi el. Intră în imaginaţia ta şi imaginează-ţi ce şi-ar imagina un copil cu privire la punctul respectiv.

Rezultatele vor fi uimitoare. Vei putea genera cel puţin de 3 ori un număr mai mare de răspunsuri decât ai generat fără să te imaginezi cu mintea unui copil.

În ultima lună am făcut acest test de 3 ori.

Prima dată l-am făcut unui grup de elevi de liceu.  Rezultatele au fost satisfăcătoare, însă a trebuit să trag puţin de ei să genereze cât mai multe răspunsuri. Iniţial s-au blocat în ideea de punct/bulină.

A doua oară l-am făcut unui grup de elevi de clasa 1. Rezultatele mi-au depăşit aşteptările. Nici măcar nu am reuşit să-i opresc din generarea ideilor. Se opreau, apoi îmi reaminteau după ce am trecut de acest exerciţiu că ei vor să mai spună ce văd acolo, pe tablă.

A treia oară l-am făcut unui grup de adulţi de peste 40 de ani. Dezastru. Cu greu mai mult de 2-3 cuvinte. Însă când le-am spus să se pună în pielea unui copil, generarea de soluţii a început să se îmbunătăţească.

Se pare că odată cu înaintarea în vârstă intervine un blocaj în generarea cât mai multor idei, blocaj care are legătură cu înăbuşirea imaginaţiei. Acest lucru se petrece deoarece am fost învăţaţi încă de la şcoală să utilizăm cât mai mult gândirea convergentă. Se pune foarte mult accent pe ştiinţe exacte şi pe teste grilă care au un răspuns la finalul manualului.

Cu cât ne folosim mai mult imaginaţia şi cu cât ne jucăm mai mult cu propria noastră minte devenim mai creativi şi folosim cât mai mult gândirea divergentă.

Câte răspunsuri ai generat în plus, acum când te-ai pus în pielea unui copil?

Îţi voi spune despre primul instrument care te poate ajuta să-ţi îmbunătăţeşti creativitatea şi imaginaţia în momentele lipsite de inspiraţie. Nu este nici un secret, este deja explicat mai sus, prin exemplul jocului cu punctul. Este vorba despre gândirea divergentă, însă aplicată prin prisma unui copil.

*GÂNDEŞTE CA UN COPIL*

Atunci când ai nevoie să generezi soluţii la o problemă, pune-te în pielea unui copil şi trece pe o foaie toate soluţiile pe care le poţi genera. NU LE JUDECA!

Încearcă să fii deschis la minte şi acordă timp pentru fiecare în parte. Poţi aplica acest instrument şi pentru grupuri de lucru, însă va trebui să accentuezi regula fără critică/judecată a ideilor. De asemenea, în echipe se poate merge şi pe modelul fiecare gândeşte în prima etapă individual, urmând ca în a doua etapă să notezi toate ideile fiecăruia pe o foaie (de tip flipchart). Discutaţi-le pe fiecare în parte şi stabiliţi cea mai originală soluţie.

Nu uita că acest instrument generează şi foarte mult amuzament când este aplicat în grupuri sau echipe.