Vă mai amintiţi primul film din seria Harry Potter? Cel cu piatra filosofală?

Fie că aţi văzut filmul sau doar aţi auzit de el şi plănuiţi să îl vizualizaţi, vă aduc la cunoştinţă o scurtă fază din începutul călătoriei micilor magicieni din poveste. După ce au fost selectaţi pentru a lua parte la şcoala de magie Hogwarts, elevii nou-veniţi au fost împărţiţi pe clase. Fiecare clasă avea un nume, o tradiţie, anumite obiceiuri şi o istorie în spate.

Exista o asemănare între sistemul de învăţământ din zilele noastre şi cel din film, cu „mica” excepţie că acolo se învăţa magie. Sortarea elevilor pe clase se făcea prin intermediul unei pălării magice. Se aşeza pe capul fiecăruia şi începea să vorbească despre potenţialul pe care îl avea fiecare şi unde este locul lui în şcoala respectivă.

În afara magiei şi pălăriilor vorbitoare, Edward de Bono, a inventat o metodă asemănătoare. Metoda se intitulează „Six Thinking Hats”, iar în traducere „Cele 6 pălării gânditoare”. Legătura dintre Harry Potter şi pălăria care sorta elevii constă în faptul că aici, deşi nu vorbesc, pălăriile ne pun în diverse ipostaze şi ne ajută să gândim în diverse moduri. Noi devenim pălăriile şi noi sortăm informaţiile în funcţie de subiect.

Acestă metodă se adrează tututor celor care vor: să rezolve o problemă, să găsească o soluţie, să gândească productiv, să genereze idei noi sau pentru amuzament creativ.

Se spune că metoda poate uşura munca unor echipe de management cu câteva ore sau zile bune, întrucât se discută situaţia din toate punctele de vedere şi se explorează fiecare idee prezentă la capacitate maximă.

Edward de Bono spune că lumea este în mare parte mulţumită de argumentare ca mod de raţionare. Această metodă a fost creată în Grecia Antică acum 2400 de ani de Socrate, Platon şi Aristotel. Argumentarea este o tehnică bună care şi-a făcut datoria foarte bine până în prezent. Fiecare parte implicată îşi construieşte cazul pe care îl apără şi încearcă să dovedească despre cealaltă parte că se înşală. „Eu am dreptate, iar tu greşeşti!” Motivaţia este destul de mare deoarece ea provine din agresivitate. Fiecare vrea să îşi hrănească ego-ul şi să triumfe. Însă, în această tehnică explorarea unui subiect este minimă. Utilizând gândirea paralelă prin metoda celor 6 pălării orgoliile dispar şi sunt înlocuite cu provocarea de a analiza în profunzime un subiect.

Există şi câteva cărţi scrise de Edward de Bono despre cele 6 pălării gânditoare:

cele 6 palarii ganditoare

De asemenea, recomand şi Cele 6 Medalii ale valorii. 

Urmează o prezentare a pălăriilor şi cum le poţi folosi eficient la locul de muncă sau oriunde te afli. Foloseşte metoda şi scrie-mi care au fost rezultate favorabile pentru tine şi echipa ta.

Întrucât Edward de Bono este autorul şi creatorul metodei “Cele 6 Pălării Gânditoare”, menţionez că informaţiile care urmează sunt preluate din cărţile lui, restructurate şi pe alocuri scrise într-o manieră proprie.

Utilizare:

Practic pălăriile se utilizează într-o şedinţă de brainstorming creativă şi complexă care urmăreşte o structură. Există 6 pălării de culori diferite: albă, neagră, roşie, verde, albastră şi galbenă.

Pălăriile pot fi metaforice, pot exista fizic în formă reală sau simbolică în miniatură. Dacă vrei să le foloseşti dincolo de ideea de metaforă atunci le poţi confecţiona din hârtie, plastic sau material textil.

Sugestii:

  • Ordinea folosirii şi introducerii lor în discuţie variază în funcţie de subiectul ales pentru şedinţă.
  • Toate culorile pălăriilor se folosesc în şedinţă.
  • Este de preferat ca toţi membrii echipei să folosească aceaşi culoare în acelaşi timp, singura excepţie o face pălăria moderatorului (cea de culoare albastră). Nu este neaparat o regulă, ci doar o sugestie. Ele se pot folosi şi individual pentru a evidenţia anumite aspecte.
palaria alba

PĂLĂRIA ALBĂ

Descriere & utilizare: Pălăria albă reprezintă informaţiile existente despre subiect. Fie că există printate, digital sau în mediul online, ele se încadrează sub tiparul gândirii pălăriei albe. Atunci când este rândul pălăriei albe, toată lumea prezentă se concentrează pe informaţie. Nu există situaţie în care o persoană afirmă ceva, iar alta o contrazice. Fiecare are în vedere doar informaţiile şi fiecare va încerca să exploreze subiectul pentru a găsi toate informaţiile disponibile şi necesare. Toate informaţiile se notează.

Informaţia poate varia de la aspecte tehnice, ce pot fi verificare, la informaţii relative cum ar fi zvonurile sau experienţa personală. Dacă informaţiile sunt contradictorii atunci le analizăm comparativ.

Exemple:

Informaţii contradictorii: „Ultimul tren pentru Bucureşti pleacă la ora 23:00” şi „Ultimul tren pentru Bucureşti pleacă la 22:15.” Investigarea informaţiilor contradictorii începe atunci când devine imperativ să se verifice care din ele este corectă, până atunci ele rămân la stadiul de informaţii prezente.

Întrebări:

  • Ce ştim?
  • Ce avem nevoie să ştim?
  • Ce lipseşte?
  • Ce întrebări ar trebui să punem?
  • Cum putem obţine informaţia de care avem nevoie?
palaria rosie

PĂLĂRIA ROŞIE

Descriere & utilizare: Pălăria roşie corespunde emoţiilor, sentimentelor şi intuiţiei. În mod normal, nu ar trebui să amestecăm sentimentele şi emoţiile cu raţiunea. Însă, evident, ele intervin, deghizate într-o formă aparent logică. Aşadar, ele influenţează orice produs al gândirii.

Un aspect important al acestei pălării este că nu trebuie să dăm nicio explicaţie pentru sentimentele sau intuiţia noastră. Ele există – deci le exprimăm. În general oamenii neglijează intuiţia şi sentimentele, întrucât nu există argumente pentru ele. Cu această pălărie nu trebuie să justificăm poziţia ci doar să o exprimăm.

Intuiţia este o judecată complexă. Ea reuşeşte deseori să aibă dreptate, dar nu întotdeauna. Ea este un ingredient util şi o componentă importantă în gândire, iar deseori inconştient ea se poate baza pe experienţa şi gândirea personală. Atunci când nu putem verifica unele lucruri, intuiţia joacă un rol important.

Exemple:

Pentru sentimente:

  • Nu îmi place deloc ideea aceasta.
  • Sentimentul meu este că nu va merge niciodată.
  • Am impresia că pierdem vremea.
  • Senzaţia mea este că vorbim de ceva foarte plictisitor

Pentru intuiţie:

  • Intuiţia mea îmi spune că ea este persoana porivită pentru acest post.
  • Intuiţia mea îmi spune că vor creşte rapid cheltuielile proiectului.
  • Intuiţia mea îmi spune că economia va creşte în următorul trimestru.
  • Intuiţia ma este că aceast proiect nu va prinde.
palaria neagra

PĂLĂRIA NEAGRĂ

Descriere & utilizare: Această pălărie o folosim cel mai adesea în comportamentul nostru obişnuit. Pălăria neagră semnifică gândirea critică. Această pălărie este extrem de importantă, deoarece ne opreşte de la săvârşirea unor acte greşite, ilegale sau periculoase. Este o pălărie care trage semnale de alarmă şi ne îndeamnă la prudenţă. Ea scoate în evidenţă pericolele, greşelile şi problemele la care ne putem expune.

Moduri de folosire:

  • Pentru a evita greşeli şi slăbiciuni.
  • Pentru a evidenţia informaţiile incorecte.
  • Pentru a evidenţia dezavantajele.
  • Pentru a semnala eventualele probleme.
  • Pentru a explica de ce un anumit aspect nu se potriveşte.
  • Pentru a indica o greşeală de logică.

Întrebări:

  • Se potriveşte aceasta?
  • Se potriveşte aceasta cu resursele noastre?
  • Se potriveşte aceasta cu valorile noastre?
  • Se potriveşte aceasta cu obiectivele noastre?
  • Se potriveşte aceasta cu abilităţile/cunoştinţele noastre?
Palaria galbena

PĂLĂRIA GALBENĂ

Descriere & utilizare: Atunci când folosim pălăria galbenă ne concentrăm pe valori, beneficii şi asupra motivului pentru care ceva ar trebui să dea roade. Sensibilitatea faţă de valori înseamnă o cântărire a ceva, cu scopul de a descoperi valorile ce se ascund. Suntem mereu pregătiţi să găsim greşelile – dar nu ne preocupăm deloc să găsim valorile. Purtând pălăria galbenă, avem mari şanse să devenim brusc foarte inspiraţi.

Exemple:

  • Să presupunem că cineva nu este deloc mulţumit de o idee ce s-a propus. Sub pălăria neagră, această persoană poate prezenta toate dezavantajele şi pericolele ideii. Apoi urmează rândul pălăriei galbene şi toată lumea trebuie să caute valorile. Dacă toţi ceilalţi găsesc avantaje valoroase şi numai persoana ce se opune nu are nimic de spus, atunci va fi văzut ca fiind iraţional. Dacă toţi au văzut valoarea, atunci tu de ce nu?

  • Imaginaţi-vă o sală de consiliu, iar în jurul mesei sunt adunaţi mai mulţi oameni inteligenţi şi experimentaţi. Ce fac cei din jur în timp ce o persoană prezintă o strategie? În principal caută greşelile. Prin aceasta îşi aduc ei contribuţia şi îşi măgulesc orgoliile. Ce pierdere uriaşă este limitarea la critică! Sub tiparul pălăriei galbene, toţi cei de la masă se concentrează pe valori şi nu pe critică, aceasta poate aduce un plus imens de valoare strategiei discutate.

palaria verde

PĂLĂRIA VERDE

Descriere & utilizare: Pălăria verde este pălăria productivă. Pălăria verde este generativă de idei. Pălăria verde este pălăria creativă. Ea cere idei, alternative, posibilităţi şi proiecte. Practic este o invitaţie la creativitate. Interesant este faptul că aici creativitatea nu este subjugată şi nimeni nu va interveni să critice o idee, iar oamenii care rareori participau la procesul creativ şi care nu spuneau nimic, sub îndemnul pălăriei aceştia vor deveni brusc foarte creativi. Frica de a spune idei şi de a fi criticate va dispărea.

Întrebări:

  • Ce idei noi există?
  • Ce putem face?
  • Care sunt alternativele?
  • De ce s-a întâmplat aceasta?
  • Care sunt explicaţiile posibile?

Exemple:

Moderatorul adunării poate spune că este nevoie de idei noi. Aici cere rândul pălăriilor verzi şi se începe brainstormingul. De asemenea, el poate spune: „Să analizăm şi alternativele evidente, dar şi unele noi” sau „Avem nevoie de gândirea pălăriei verde acum!”

palaria albastra

PĂLĂRIA ALBASTRĂ

Descriere & utilizare: Pălăria albastră este asemenea unui dirijor. Rolul ei este să organizeze celelalte pălării şi gândirea în sine. Pălăria albastră se referă la controlul întregului proces.

La începutul discuţiei, pălăria albastră are două funcţii.

  1. Prima funcţie de început este să definească punctele de interes şi scopul întâlnirii. Toată lumea poate lua parte în aceste discuţii prezentând opinii şi sugestii. La sfârşit liderul grupului ia o decizie.

    • Întrebări:
    • Pentru ce ne aflăm aici?
    • Care este scopul final?
    • La ce ne gândim?
  2. A doua funcţie de început constă în stabilirea ordinii pălăriilor. Şi aceasta poate fi un subiect de discuţie. Pe parcursul discuţiei pălăria albastră poate adjusta ordinea, în funcţie de cum dercuge şedinţa.

În timpul discuţiei, pălăria albastră are funcţia de control.

Exemple:

  • Suntem la pălăria galbenă acum, remarca ta ţine mai mult de pălăria neagră.
  • Sub pălăria roşie ne exprimăm sentimentele, fără să le explicăm.
  • Este timpul pentru pălăria verde. Avem nevoie de idei noi.

La final, pălăria albastră adună rezultatele, formulează rezumatul, concluzia şi designul. Stabileşte ce s-a realizat în urma şedinţei. Dacă nu se ajunge la o concluzie, atunci se indentifică motivul. Poate nu au fost destule informaţii pentru obiectivele propuse, sau poate nu au fost multe sugestii relevante. De asemenea, pălăria stabileşte următorul pas.

Deşi pălăria albastră are rol de moderator în şedinţă, decizia finală va fi luată de liderul sau preşedintele grupului.

FELICITĂRI!!!

Ai ajuns la finalul articolului, îţi mulţumesc că ai avut răbdare să citeşti până aici!

Acum că deţii toate informaţiile despre cum poţi să îţi construieşti o şedinţă de lucru de succes, asul este în mâneca ta. Nu pierde timpul şi aplică metoda acum. Vei observa că în timp, stilul clasic al argumentării ţi se va părea rudimentar, învechit şi fără mari realizări. Cu metoda celor 6 pălării, rezultatele tale vor fi excelente!

P.S. Pentru informaţii suplimentare legate de metodă, achiziţionează cărţile mai sus menţionate!

Aştept opinia ta! Spune-mi ce părere ai şi cum a funcţionat metoda pentru tine!